Tyskland ad floder og kanaler

Tyskland er et herligt land at gæste med egen båd. Der en vid forgrening af floder og kanaler, som kan benyttes ganske gratis. Der er mange sluser som også kan benyttes gratis, erhvervstrafikken har dog første prioritet.

I 2021 og 2022 gik rejsen til Berlin. Berlin bliver man aldrig helt færdig med 🙂
Vi sejler med hund og derfor planlægger vi ud fra det. det skal også være en god tur for ham 🙂 .

På kortene nedenunder kan du se vores ruter. Klik på kortene, så er de lettere at læse. I højre side finder du info om ruternes længde i km.
På floder og kanaler er afstande og hastigheder angivet i km – km/timen

Rute 2021
Rute Berlin 2022

Begge gange gik ruten via Stettin i Polen og endte i Lübeck. I 22 måtte vi springe Elben over på hjemturen på grund af for lav vandstand. Vandstanden det laveste sted var 45 cm ved Dömitz. Vi stikker normalt 90cm, så den gik ikke.
Ruten gik via Polen og det var med go grund. Man kan godt sejle via Lübeck og ned til Lauenburg og op ad Elben. Men så kommer man til at sejle modstrøms og det er ik nødvendigt, hvis man vælger den modsatte vej.

Vi kommer fra Odense. Vi tog den i spring til Kerteminde, Skælskør, Stubbekøbing til Stralsund i Tyskland. Stralsund er en fin by med masser at se på og en fin marina med flydebroer.

Stralsund

Via Stralsund gik turen mod Stettin i Polen med kortere ophold under vejs. Der er nok at vælge af under vejs. I stettinerhavet ligger grænsen mellem Polen og Tyskland. Turen i Polen er fuldstændig uproblematisk og priserne er i den lavere ende i forhold til DK.
I Stettin er der nok at se på i sig selv. Priserne i Zlotty ganger du med ca. 2, så har du prisen i DKR. De er søde og hjælpsomme og farvandene er godt afmærket. Du kan spise ude til fordelagtige priser og maden er fin.

I Stettin går ruten under denne bro som er den laveste

Stettin laveste bro -Mener at middelvandstandshøjden er 3,4m

Her går man ind på floden Oder. Under vejs kan du vælge mellem ost eller West Oder. Hold dig på på West Oder. Ikke langt fra Stettin er man igen i Tyskland. Her er det godt at kende disse tyske hjemmesider med info om de tyske vandveje.

Her finder du aktuel informationer om de tyske vandveje. Det er rart at kunne læse tysk, men ellers kan Google hjælpe med at oversætte de fleste informationer.

https://elwis.de/DE/Startseite/Startseite-node.html

På hjemmesiden er der adgang til det kort hvor du kan hente oplysninger om forhindringer på den valgte rute. På de røde punkter er der spærringer af en eller anden karakter. Zoom ind på kort og få nærmere oplysninger.
OBS:: Begge billeder linker til de respektive hjemmesider.

Elwis.de oversigtskort

Vandstandstabel fra Elwis.de Eksemplet er fra Dömitz på Elben, som er det kritiske sted om sommeren. Lige nu er der masser af vand.

Sluser:
Når du skal sejle på floder og kanaler, så vil du møde en del forskellige sluser. derfor er det vigtigt at sætte sig ind i hvordan man takler dem. Nogle steder får du anvist en placering af slusevagten og andre steder skal du selv finde en placering. Her er der stor forskel på om man skal sluses op eller ned. Når man skal sluses op kommer der vand i kammeret og det skaber nogen gange uro i bassinet. Når man sluses ned lukke man vand ud af slusen. Nogen gange er man så mange i slusen at man kan ligge udenpå hinanden. Så fortøjer man blot til hinanden efter aftale. Hvis man er nybegynder kan man lige melde det ind på VHFèn og så tager de ofte hensyn til det 🙂

Elbe Lübeck kanalens sluser vises i skemaet. Det er en god begynder kanal, hvor man langsomt øger slusehøjderne og lærer lidt om slusningen og slusens indretning med pullerternes placering. Der startes lidt uden for Lübeck ad Travefloden, hvor man møder den første sluse. Her starter man med at sluse op. Trave er indenfor tidevandsområdet så slusningshøjden varierer med tidevandet. Der er dog ikke den store forskel i højden.

Oversigt sluser Elbe-Lübeck kanalen
Elbe Lübeck kanalen oversigt

Slusesignaler:

Når du ankommer til slusen , så er der ventepladser til sportsbåde. Her lægger man til og kalder slusen. Her er de slusesignaler som du møder før slusen.
Hvis du er usikker på proceduren så hold øje med de tyske sportsbåde 🙂

Slusesignaler

VHF:

På kanalerne er slusernes VHF kanal oplyst via skiltning. På kanalerne anvender man ATIS, der sender ens MMSI nummer. Vores er ikke kodet til ATIS og vi har ikke haft problemer med det. Slusevagterne vil helst tale tysk, men ofte går det fint på engelsk. Man skal blot gøre opmærksom på at man er Dansk Sportbåd. VHF kanalerne skifter under vejs på ruten

Skiltning:
Flod og kanaler er godt skiltet. Der er Km angivelser for hver 1/2 Km. og max hastighed er angivet i km/timen.

Sluseteknikken er et kapitel for sig, men her er et par tips.

Tovværk til slusningen kan klares med et 10 meter fortøjningsreb. Det anbefales at første fortøjning sættes til en midterklampe, hvis en sådan haves. Nogen gange er det nok hvis man sluses nedad. MEN det er bedst at ha en fortøjning i for og bagenden af skibet, der føres hen til en pullert midt for skibet. Så kan en person klare slusningen selv. Det er dog bedst hvis man er 2 personer. Så kan man skiftes til at skifte til næste pullert ovenfor eller nedenunder – om man er på vej op eller ned. I de store sluser er der flydepullerter hvor pullerten følger med op eller ned.

Flydepullert – Her har vi fortøjret båden under slusningen
Sluse Uelzen 23 meter ,en af de største sluser
Scharnebeck Sciffshebewerk, skibene hæves 33 meter
Scharneberg slusen

Her sejler du ind i et “badekar” og fortøjer. Når slusningen er overstået åbnes badekarret og man sejler ud i den anden ende. Let og elegant. Der er dog altid en vis ventetid på erhvervstrafikken – og så skal bådens størrelse afpasses med erhvervsfartøjets længde. Mange af de store fartøjer fylder hele slusen. Nogen gange samler de til bunke og så sluser de en hel flok lystbåde på en gang.

Begge de 2 viste sluser ligger på Elbe-Seitenkanal.

Navigation:
Vi er super glade for disse kortbøger, som klart kan anbefales.

Kortbøger koster omkring 30 Euro /stk
Pilots Tyskland kan købes via Ebay.de eller tilsvarende

Elektronisk ruteplanner:

Navinaut:
Der findes en tysk online ruteplanner. den koster 30 Euro /år. Vi er ikke helt imponeret over den, da de faktuelle data ikke altid passer. Navinaut kræver du er online hele tiden og kan bruges på bærbar PC og telefoner

Navinaut Ruteplanner online

Overnatningsmuligheder:
På de større kanaler er der gratis overnatningsmuligheder. Man må overnatte jvf skiltning og ofte max 3 døgn. Pladserne er markeret med Liegestelle SPORT – for vi sejler sportsbåde 🙂 . Nogen gange ligger disse steder i forlængelse af steder beregnet for erhvervstrafikken andre steder er det kun for SPORTsbåde.

Vores Navigationsprogram: Pc- Navigo
Flere har spurgt til vores navigationsprogram. Det er et købe program til windows computere. Hertil bruger vi en USB GPS, der kobles til computeren, så den virker som kortplotter. Programmet kræver en USB nøgle for at fungere. Vi har købt Europapakken der indeholder alle kort.
Har lagt et link ind så I kan l finde programmets hjemmeside. Det er et Hollandsk firma.

Håber I kan bruge informationerne til inspiration til jeres egen tur på de tyske floder og kanaler 🙂